Vijf basistips voor online marketing

Wij weten waar we over praten. Onze kennis en expertise delen we graag met je. Daarom hebben we vijf gouden tips opgesteld. In theorie basisbeginselen, maar in praktijk vaak punten waar het mis gaat. Wil jij online succes? Door je aan onze tips te houden ben je de concurrentie een stapje voor!

Tip 1: Begin bij het begin

Eerst fundamentele marketing op orde, dan pas online marketing.

Als ervaren specialisten op het gebied van online marketing lopen we bij diverse partijen vaak tegen het probleem aan dat de basismarketing nog niet is wat het moet zijn. Het klinkt logisch maar gaat in de praktijk nog vaak mis. Indien de welbekende 4 P’s echter niet duidelijk ingericht zijn, is het moeilijk om te bepalen wat online marketing nu eigenlijk moet bijdragen.

Tip 2: Denk van buiten naar binnen

Het gaat niet om wat jij hebt, maar om wat je doelgroep wilt.

Je hebt een product of dienst, en wilt deze graag aan de man brengen. Hoe kan het dan toch dat je doelgroep geen interesse lijkt te tonen? Een fout die veel organisaties maken is het denken van binnen naar buiten; ik heb een product of dienst en ga deze aan mijn doelgroep vermarkten. Maar sluit jouw product of dienst eigenlijk wel aan bij de behoefte van je doelgroep?

Tip 3: Wees daar, waar je doelgroep is

Doe niet iets omdat iedereen het doet, maar omdat het voor jou relevant is.

Vooral op social media zijn ondernemers snel geneigd aanwezig te zijn omdat tegenwoordig iedereen aanwezig is. Het is echter belangrijk in het achterhoofd te houden dat je een bepaalde doelgroep probeert te bereiken. Is je doelgroep niet op een social media kanaal aanwezig, heeft het ook geen nut hier tijd en geld in te steken.

Tip 4: Creëer online synergie

De juiste combinatie van middelen zorgt voor optimale effectiviteit.

Als het gaat om online marketing bedoelen we vaak een combinatie van meerdere online activiteiten. Er zijn online talloze mogelijkheden om je bedrijf onder de aandacht van je doelgroep te krijgen. Door het selecteren van de juiste middelen en het effectief inzetten hiervan, kun je online synergie creëren. Het is erg belangrijk dat je inspanningen elkaar aanvullen en goed samenwerken!

Tip 5: Meten is weten

Meet altijd de resultaten van je inspanningen.

In ons vakgebied is meetbaarheid zowel een kans als een bedreiging. Online is alles erg goed meetbaar. Zorg dan ook dat je de juiste tools gebruikt om zo veel mogelijk informatie over bijvoorbeeld de bezoeker van je website te verzamelen. Maak hier vervolgens op een slimme manier gebruik van. Anderzijds moet je uitkijken dat je niet in alle data verdrinkt; wat is wel en wat is niet relevant?